Sunday, December 27, 2015

Najib juga kena beri berita sahih dan benar

Saya bersetuju dengan saranan Perdana Menteri, Najib Razak supaya semua pihak jangan menyiarkan atau menyebarkan berita yang tidak sahih atau palsu.  Saya tidak fikir ada pihak yang menyanggah saranan Najib dalam perkara ini.  Memang benar  sejak akhir-akhir ini banyak berita tidak sahih disebarkan oleh pemain-pemain di media sosial.

Tetapi pada masa yang sama Najib dan  sekelian menteri juga perlu memberikan berita yang benar bukan jawapan berupa retorik politik supaya yang sampai kepada rakyat adalah berita benar bukan yang palsu.  Untuk mendapatkan berita benar sumber perlu memberikan fakta yang sebenar.

Oleh yang demikian Najib  yang  menjadi salah satu sumber berita kepada media tempatan perlu memberikan fakta sebenar mengenai isu derma RM2.6 bilion.  Najib sebelum ini memberitahu derma itu sebagai dana politik. Tetapi peliknya tidak ada dalam penyata kewangan UMNO.  Najib wajar memberitahu fakta sebenar di mana wang sebanyak itu disalurkan?  Adakah kepada DAP, Pas  atau PKR kerana tidak ada dalam akaun UMNO.

Najib berupaya menghentikan penyebaran berita yang tidak sahih tentang derma kalau dia sendiri  yang memberikan fakta yang sebenar.  Kalau dia mengambil pendekatan membiarkan juak-juaknya memberikan kenyataan retorik  tentang derma itu,  akan berterusanlah "berita palsu"  tentang isu tersebut.




1 comment:

  1. Setuju....bercakaplah benar walaupun kebenaran itu akan memmudaratkan kamu.....

    ReplyDelete