Monday, August 3, 2015

Komen saya dalam Respons 10 Minit di RTM 1

Petang ini  (3 Ogos) pukul 7.05 malam  RTM menerusi TV1 dijadualkan menyiarkan temubual saya dalam rancangan Respons 10 Minit.  Inilah yang diberitahu oleh penerbit kepada saya bagaimanapun penyiarannya terletak kepada kelulusan pihak yang lebih tinggi sama ada sesuai disiarkan atau sebaliknya.

Rakaman dibuat Jumaat lalu pukul 3.30 petang di Wisma TV Angkasapuri.  Walaupun  rancangan ini hanya 10 minit tetapi saya mendapat kepuasan kerana dapat bercakap tentang apa yang hendak saya cakap mengenai suasana politik sekarang.  Bukannya saya bercakap bagi mengambil hati UMNO atau mengampu UMNO.   Saya sama sekali akan menolak kalau diminta bercakap bukan dari hati saya kerana tidak perlulah saya menambah jumlah pengampu yang sudah banyak di luar sana.

Antara  soalan yang diajukan kepada saya ialah sejauh manakah keyakinan rakyat dapat dipulihkan untuk menghadapi PRU 14?

Saya berkata,  isunya daripada banyak kejadian pelik dalam UMNO bukanah untuk menyakinkan keyakinan rakyat tetapi keyakinan ahi UMNO sendiri yang sekarang sudah berpecah. Pepecahan ini yang sepatutnya diatasi oleh UMNO bukan sibuk untuk mengembalikan keyakinan rakyat kerana tidak semua rakyat menjadi ahli UMNO.

Ditanya juga tentang media sosial kononnya menyebarkan maklumat  yang tidak benar sekarang ini.   Saya berkata,  tidak semua media sosial menyebarkan maklumat yang tidak benar. Ada yang benar.   Saya menyarankan supaya semua orang  jangan  terperangkap dengan satu aliran media sahaja.

Akhir sekali ditanya pandangan saya mengenai Kabinet Najib 2015 yang dikatakan sebagai Kabinet matang.  Saya segera mencelah yang saya tidak menganggap  itu Kabinet matang malah terlalu awal untuk memberikan tahap itu kepada Kabinet yang baru sesuai dengan taugeh.  Malah kata sepakat yang dirumuskan dalam Perhimpunan Agung UMNO tahun lalu  untuk memberi laluan kepada pemimpin muda juga tidak diaksanakan.

Lihatlah beberapa Menteri atau Timbalan Menteri yang dilantik,  saya fikir banyak yang setuju dengan saya bahawa mereka ini  sudah tidak berapa muda. Malah ada yang dikitar semula tetapi  kualiti kitar semula tentulah tidak akan menjadi lebih baik daripada asalnya.



No comments:

Post a Comment