Saturday, June 27, 2015

Kenapa pemilihan UMNO ditangguh?

Apabila Presiden UMNO, Najib Razak mengumumkan pemilihan parti itu yang sepatutnya diadakan tahun depan ditangguh 18 bulan untuk memberi peluang UMNO berkerja kepada rakyat,  saya tertanya-tanya apa kena mengena pemilihan dengan kerja untuk rakyat?

Pemilihan UMNO hanya empat atau lima hari sahaja, bukan sepanjang masa. Masa lain berkerjalah untuk rakyat.  Kenapa pemilihan menjadi begitu susah, besar dan mendebarkan sekiranya semua pemimpin UMNO berkerja untuk rakyat?

Adakah kenyataan Najib ini menunjukkan setahun lagi menjelang pemilihan pemimpin UMNO sudah tidak buat kerja lain selain berkempen di sana sini hingga masalah rakyat pun terabai?  Tetapi  itulah yang saya faham, dalam UMNO pemilihan lebih penting daripada menjalankan amanah seperti dalam manifesto.


Jadi, kalau UMNO mengutamakan pemilihan yang menjanjikan peluang kenaikan pangkat dan kedudukan walaupun tidak bergaji,  slogan UMNO berkerja untuk rakyat demi agama, bangsa dan negara tidak tepatlah.  Selepas ini UMNO kena menukar slogan  yang lebih tepat dengan jiwa dan pemikiran pemimpin-pemimpin UMNO sekarang.

No comments:

Post a Comment