Wednesday, December 4, 2013

Tugas besar Ustaz Kazim bila duduk dalam UMNO

Ustaz popular setaraf Siti Nurhaliza, Ustaz Kazim Elias telah dilantik sebagai Ahli Majlis Tertinggi UMNO baru baru ini. Ada yang setuju dan tidak kurang juga yang menganggap tidak wajar kerana Ustaz Kazim lebih diperlukan sebagai seorang yang neutral, tidak membawa jenama parti politik. Walaupun banyak yang tahu Ustaz Kazim seorang ahli Pas, bagi saya itu bukan bermakna dia membawa jenama Pas, kecualilah ada kedudukan tinggi dalam Pas.

Secara peribadi saya lebih suka Ustaz Kazim berada pada kedudukan neutral seperti Mufti Perak, Harussani Zakaria atau bekas Mufti Perlis, Dr Asri Zainal Abidin. Walaupun tidak ada jawatan dalam parti kerajaan tetapi memainkan peranan yang besar dalam hal ehwal Islam. Mereka bebas menegur sekalipun kerap dilihat sebagai "pembangkang" apabila teguran itu kena kepada kerajaan.

Itulah masalah utama dalam kalangan kita, apabila kena tegur terus label orang itu dan orang ini sebagai "pembangkang". Apabila Ustaz Kazim berada dalam UMNO saya tidak pasti sejauh manakah beliau boleh memainkan peranan sebagai pengkritik dalam UMNO berkaitan dengan hal ehwal Islam.

Saya lebih melihat memasukkan Ustaz Kazim dalam barisan tertinggi tidak lebih untuk menjenamakan UMNO dengan Islam. Ini akan memperlihatkan UMNO juga ada ulama seperti Pas. Bagi saya jenama tidak terlalu penting sebaliknya yang lebih penting apa yang dilakukan oleh UMNO itu sebenarnya memgangkat martabat Islam.

Sebenarnya apabila menulis menongkah arus begini tentu ada pihak yang menganggap saya menyokong "pembangkang" sedangkan saya berkerja di organisasi akhbar yang dikuasai oleh UMNO. Tetapi saya bukan ahli mana mana parti politik dan sentiasa mencari persamaan dan kekuatan di sebalik perbezaan fahaman politik.

Pelantikan Ustaz Kazim bukan dibuat oleh rakyat atau setidak tidaknya para perwakilan seperti pemilihan jawatan dalam UMNO baru baru ini. Sebabnya Presiden UMNO mempunyai kuasa untuk melantik beberapa ahli MT tanpa melalui proses demokrasi.

Apabila berada dalam UMNO, Ustaz Kazim perlulah berani menegur perkara perkara yang dilarang oleh Islam antaranya pembaziran. Acara menyambut pemimpin selalunya dibuat besar besaran dan belanjanya daripada duit rakyat yang dikutip menerusi pelbagai cukai. Ustaz Kazim kena membetulkan perkara ini dan saya pasti kepimpinan UMNO akan menerima teguran dan melaksanakannya. Sebabnya semua pemimpin UMNO selalu berkata mereka terbuka kepada kritikan, cuma tidak ada yang berani mengkritik saja.

Malah dengan adanya Ustaz Kazim, acara acara hiburan yang menjurus kepada hedonisme dan anti agama tidak usahlah diadakan. Semoga selepas ini tidak ada lagi konsert seperti K Pop yang mendedahkan remaja kita dengan hedonisme. Walaupun difahamkan belanja membawa artis K Pop lebih RM1.6 juta itu dibayar oleh penaja tetapi itu bukan sahaja satu pembaziran malah membayar untuk membawa kerosakan moral kepada remaja.

Setakat ini saya tidak nampak apakah sumbangan artis K Pop kepada pembangunan moral dan sahsiah remaja kita selain kejayaan penganjur iaitu Kementerian Belia dan Sukan (semasa bawah teraju Ahmad Shabery Cheek) mengumpul penonton dalam kalangan remaja. Ini untuk KPI menteri tetapi bukan kepada para remaja kita yang tersihir oleh hedonisme dalam dunia hiburan.

Kalau Ustaz Kazim berhasrat untuk menegur UMNO dari dalam, saya fikir beliau boleh melakukannya tanpa rasa terhutang budi kepada sesiapa. Tetapi janganlah jadi seorang ulama muda UMNO yang berkata kenaikan harga barang adalah takdir dari Allah. Memang sah dia "ulama" UMNO.

No comments:

Post a Comment