Tuesday, December 10, 2013

Kalau penyokong begini, malanglah UMNO

Saya telah dilabelkan oleh penyokong totok UMNO (sebenarnya UMNO tidak memerlukan penyokong buta dan tuli begini) sebagai pembangkang atau dalam kata lain bukan penyokong UMNO. Salah satu sebabnya ialah menampalkan tulisan Tokoh Wartawan Negara, A. Kadir Jasin di blog ini.

Selain daripada itu mereka juga "menganalisis" tulisan saya dalam blog ini yang disifatkan ada sebahagiannya mengkritik UMNO. Antaranya saya tlus tentang tidak berlaku perubahan dalam pemilihan UMNO apabila mengekalkan status quo dalam majalah Dewan Masyarakat edisi November 2013.

Saya tidak pernah berkecil hati dengan penyokong UMNO yang buta dan tuli sebaliknya sedih kalau benar UMNO mempunyai penyokong jenis ini. Inilah sokong yang membawa rebah, tidak dapat membezakan antara kritikan dan tohmahan atau mencerca. Parti yang kuat adalah parti yang terbuka kepada kritikan, begitu juga pemimpin yang kuat adalah mereka yang positif kepada kritikan.

Seingat saya apa yang saya tulis bukan satu tohmahan atau cercaan yang membuatkan saya dilabelkan sebagai pembangkang. Saya tidak menjadi ahli mana mana parti politik, kerana menjadi orang neutral adalah satu kelebihan di mana mata dan pemikiran kita tidak condong kepada mana mana fahaman politik.

Saya boleh saja memuji mana mana parti politik sekalipun tidak wajar berbuat demikian. Tetapi saya memilih untuk menulis daripada yang lahir dari pemikiran yang waras, bukan hipokrit memuji sedangkan saya tahu ia tidak patut dipuji. Kalau banyak penyokong UMNO yang totok begini, alangkah malangnya UMNO.

Semua yang dibuat waima salah sekalipun tidak ada pihak yang mengkritik alamat UMNO menempah liang lahat untuk dikebumikan pada PRU14 akan datang. Saya antara orang Melayu yang tidak mahu UMNO dikebumikan dan caranya saya mengkritik. Kalau hendak menunggu menteri atau ahli MT UMNO mengkritik, saya fikir mereka tidak akan berbuat demikian kerana termakan budi dilantik menjadi menteri.

Saya percaya pemimpin UMNO semuanya terbuka kepada kritikan. Mereka selalu berkata UMNO bukan kebal daripada kritikan. Cuma yang menjadi masalah ada sesetengah penyokong yang totok yang menganggap siapa sahaja usik UMNO terus dianggap pembangkang.

1 comment:

  1. ni lah penyakit ahli UMNO yang telah hilang arah perjuangan.Sebenarnya salah satu yg UMNO perlu buat sekarng adalah meningkatkan kualiti ahli. Tak guna ramai tapi tak berkualiti mcm arab yg ramai tp tak dapat mengatasi Yahudi yg sikit.

    ReplyDelete