Tuesday, October 29, 2013

It 's not the government money

Akhbar The Star halaman 18 hari ini menyiarkan ulasan Wan saiful Wan Jan mengenai Belanjawan 2014. Ulasannya kritis dan berbeza daripada kebanyakan ulasan di akhbar lain. Saya tertarik dengan tajuk rencana ini , Ini bukan Duit Kerajaan. Wan Saiful mengulas tentang terlebih belanja oleh kerajaan tahun lalu sebanyak RM18 bilion, Tahun sebelumnya sebanyak RM15 bilion dan sebelum itu lagi RM13 bilion.

Tetapi tidak ada yang bertanya di mana kerajaan membelanjakan wang itu hingga terlebih daripada yang sepatutnya. Saya selalu kata, kerajaan membelanjakan wang rakyat yang dikutip daripada pelbagai cukai, mungkin selepas ini rakyat masuk tandas pun dikenakan cukai. Maka benarlah ini bukan duit kerajaan tetapi  seolah olah kerajaan yang memberi bantuan kewangan kepada rakyat.

Tulis Wan Saiful, "What I am suggesting is for us to be more cautions the next time someone in a state or federal gevernment says " I have plan." The likelihood is thier plan will involve forcing you to pay for what they want to do."

Wan Saiful mengingatkan, " We must always be vigilant so that our money is not spent wrongly and we must demand more accountablity from those who are spending our money."

Saya sentiasa tertanya tanya di manakah wang saya yang dikutip menerusi cukai pendapatan dibelanjakan?  Adakah wang saya itu termasuk membayar RM1.5 juta kepada penyanyi K Pop yang diundang ke acara Hari Belia?  Saya tidak kisah kalau acara itu (bawa artis K Pop) boleh membangunkan pemikiran belia kita. Tetapi apakah yang boleh artis K Pop sumbangkan kecuali hedonisme yang akhirnya melayukan belia Melayu.

Sejauh manakah kerajaan bersungguh sungguh memberi perhatian kepada Laporan Ketua Audit Negara yang jelas wujud pembaziran dan kong kali kong antara ketua jabatan atau menteri dengan kontraktor atau pembekal kepada kementerian tertentu.

Wan Saiful, saya sangat setuju dengan sudara dan komentar ini wajar dibaca oleh semua terutama pembayar cukai untuk mengambil tahu di manakah duit mereka dibelanjakan? Kita hendak tahu juga adakan sebahagian daripada cukai pendapat yang dibayar itu mengalir kepada projek projek politik yang memberi keuntungan politik kepada individu tertentu dan bukan kepada rakyat secara umumnya.

No comments:

Post a Comment