Saturday, April 21, 2012

Apa agenda DBKL?

Dewan bandaraya Kuala Lumpur (DBKL)  menegaskan  bahawa Dataran Merdeka hanya digunakan untuk acara-acara yang bertaraf nasional seperti Hari Kebangsaan dan sebagainya.  Jawapan itu diberikan kepada  NGO  Jaringan Melayu Malaysia (JMM) yang meminta kebenaran untuk mengadakan  perhimpunan membantah seks bebas atau LGBT.

Permohonan itu ditolak kerana tidak “sesuai”  dengan dasar DBKL yang hanya memberikan kebenaran menggunakan Dataran Merdeka untuk acara bertaraf nasional.  Pada masa yang sama  DBKL  tidak berbuat apa-apa terhadap  budak-budak  yang memprotes PTPTN berkhemah di Dataran Merdeka.  Malah  Perhimpunan  Bersih 3.0  Sabtu ini juga akan diadakan di Dataran Merdeka.

Barangkali kedua-dua  acara itu bertaraf nasional,  maka sebab itulah DBKL  tidak menghalang  walaupun secara  tersuratnya tidak memberi kebenaran.  Kalau tidak percaya tunggulah Sabtu ini  adakah  Dataran Merdeka  kosong atau dipenuhi manusia berbaju kuning  yang membuat perhimpunan haram.

Inilah alasan yang paling bahlul pernah dikeluarkan oleh DBKL.  Kita boleh melihat dengan mata dan kepala sendiri  bahawa  JMM itu membuat sesuatu yang baik untuk membanteras  LGBT tetapi permohonan yang beradab itu ditolak.   Lain  kali jangan beradab sangat dengan pihak yang  tidak beradab.

Kalau rasa hendak menggunakan Dataran Merdeka,  redah sahaja.  Alasannya  orang buat khemah di Dataran Merdeka  hanya main redah sahaja. Tak ada siapa yang mengusir  atau menerajang mereka. Begitu juga perhimpunan haram Bersih 3.0  Sabtu ini bukannya ada kebenaran DBKL.

1 comment:

  1. Terlalu banyak larangan akan membinasakan pelarang

    ReplyDelete